Blog grupe filozofa
ivanpetrovic | 26 Avgust, 2008 16:40
Iako Anaksagora u svoju filozofiju ubacuje mišljenja svojih predhodnika, on unosi i dosta originalnosti u dotadašnju filozofiju. On prhvata od Parmenida mišljenje da je bitak jedan, da nema mnoštva, a sa druge strane podržava Empedokla u mišljenju da se sve menja, da prelazi iz jednog oblika u drugi. Za njega propadanje nije nikakav ne-bitak, već menjanje, međusobno mešanje i rastavljanje. Tu dolazi i do sličnosti sa Heraklitovim mišljenjem da su sve stvari u ravnoteži, da ne nastaju i ne nestaju, već se samo pretvaraju iz jednog oblika u drugi.
Pod svim stvarima Anaksagora podrazumeva takozvane homeomerije - beskrajne, nedeljive, nepromenljivim česticama svega. Kao glavni sastojci svega, homeomerije su istinske klice ili seme (grč. spermata), one se nalaze u beskrajnom mnoštvu kombinacija od kojih nastaju pojedinačne stvari. Između homeomerija nema praznog prostora i nema kraja njihovim stalnim deobama i mešanjima. Početak svega Anaksagora vidi kao beskrajnu mešavinu bezbrojnih klica podeljenih u isto tako beskonačne delove. Homeomerije su bile toliko izmešane da nije bilo moguće razaznati pojedinačne stvari. Sve je bilo pomešano sa svačim. Red i harmoniju među homeomerijama uveo je i obezbedio beskonačni um (grč. nous). Um je taj koji je uveo sve pojedinačne stvari i njihove kvalitete. Um postoji sam za sebe, apsolutno je čist, sveznajuć i svemoćan. Obrazovane stvari ipak zadržavaju određene atribute haotičnosti u kojima su se nalazile. U svakoj pojedinačnoj stvari postoje sve vrste homeomerija, a one koje preovlađuju daju određene kvalitete, atribute toj stvari.
Anaksagora je nesumnjivo prvi ubacio um u svoju filozofiju. Može se primetiti da je velika većina presokratovskih filozofa zasnivala svoje učenje na materijalizmu. Anaksagora uvodi novinu u svetu filozofije. Kasnije je jedino njemu (od svih presokratovaca) Aristotel pridao važnost, jer je naslutio jedno od četiri počela koje je on razvio u svojoj filozofiji. Više o Anaksagori na wikipediji.
Sledeći filozofi - Leukip i Demokrit
Predhodni filozof - Empedokle
ivanpetrovic | 26/08/2008, 17:05
Naravno da su razmišljali kreativnije. Kao slobodni građani nisu imali ništa pametnije da rade (sve teške i fizičke poslove su obavljali robovi), pa su sedeli i čudili se nad svetom oko njih. Danas je tu porodica, novac, vreme, žurba, posao... Zato bismo trebali spojiti posao i zadovoljstvo da bismo bili što kreativniji i motivisaniji.
patos | 26/08/2008, 17:27
Odlično Ivane!
Posebno je upečatljiv kod njega deo o "spermata" i konsekvence tog stava - isto od istoga biva. Zanimljivo je, recimo, ispratiti to kod Darvina: on ne pominje nastanak čoveka od majmuna, već od antropoida! Drugim rečima, čovek nastaje od - ČOVEKA ! (a od čega bi drugo) - a sad što su ti prvobitni evolutivni oblici ljudi predstavljeni kao nešto rutaviji, pogrbljeniji, neartikulisaniji, ....
I, he-he, sanjarenja, blagodarim za izuzeće!
Ave!
andrijana | 26/08/2008, 17:28
Anaksagora bese stvarno mudrac! O kom ces filozofu sledeci put pisati?
andrijana | 26/08/2008, 17:35
Patos, ti si stvarno filozof! Naravno, retki su danasnji filozofi, mnogi sebe nazivaju tako, a ustvari ne znaju nista! Ali ti si izuzetak nad izuzecima, ti si filozof 21. veka, a tik uz tebe je i Ivan!!!
ivanpetrovic | 26/08/2008, 17:40
patos: U Anaksagorinoj filozofiji se može primetiti i čuveni starogrčki stav: Ex nihilo nihil fit!, ili: Iz ničega ništa ne biva! Time se potvrđuje stav da nije sve nastalo odjednom i iz ničega, već pretvaranjem iz jednog oblika u drugi.
andrijana: Uskoro sledi tekst o prvim atomistima Leukipu i Demokritu.
andrijana | 26/08/2008, 17:50
I rece jos Anaksagora da iz mnostva semena intervencijom uma nastaju pojedinacni kvaliteti; svaki posebni deo u svetu poseduje delove svih drugih, kao i da nista ne postoji odvojeno, vec da sve stvari imaju udela u svemu...
PS. Tek sam malopre procitala da si iz Krusevca i da si moje godiste! Interesantno! Inace bila sam bas blizu Krusevca pre 2 dana! Pozdrav!
sanjarenja56 | 26/08/2008, 17:56
Fizolozofija lepo prihvaćena na blog co.yu zahvaljujući pravim predstavnicima,Ivanu i patosu.
patos | 26/08/2008, 17:59
andrijana - blagodarimo (i u Ivanovo ime), ali vidiš kakve nam Ivan divne šlagvorte postavlja!
Bravo Ivane, upravo taj stav predstavlja izuzetno ključnu vododelnicu između religiozne dogme o kreacionizmu i naučno-filozofskog određenja pojmova forme i materije!
Ave!
ivanpetrovic | 26/08/2008, 18:09
andrijana: Kad sledeći put budeš prolazila pored Kruševca najavi, pa da svratiš...
sanjarenja56: Kao što patos kaže - blagodarimo!
patos: Dobro se razumemo.
andrijana | 26/08/2008, 18:15
Kada sledeci put budem prolazila, javljam ti se sigurno!
sanjarenja56 | 26/08/2008, 19:44
Ivane, Andrijana, pojedite sladoled oda mene u Kruševcu (plaćam kad se vidimo)!
andrijana | 26/08/2008, 20:15
@Sanjarenja, i ti si iz Krusevca kao Ivan? Onda kad se vidimo, jedemo sladoled obavezno!
sanjarenja56 | 26/08/2008, 20:33
Nisam. Ja sam Makaranka u Beogradu. Svratim u Kruševac godišnje, na stručne sastanke.
sanjarenja56 | 26/08/2008, 20:38
A pošto Ivan studira u Beogradu...gde si ti, Andrijana?
sanjarenja56 | 26/08/2008, 20:39
Ivane, da li si ti patosov student?
andrijana | 26/08/2008, 20:45
Sanjarenja: Makaranka? Izvini, ne razumem, objasni mi. Inace, ja sam iz Nisa i tamo studiram, inace planiram da dodjem sledece godine u Beograd i tamo upisem jos jedan fakultet.
ivanpetrovic | 26/08/2008, 20:51
sanjarenja56: Ne, ja sam patosov bivši učenik iz srednje škole. Patos je osoba koja mi je prenela ljubav prema filozofiji i koja mi je puno pomogla.
A što se tiče sladoleda - nema problema! Vodiću vas na najbolji sladoled u Kruševcu (ili u Beogradu, zavisi kad se vidimo).
andrijana: Šta studiraš i šta planiraš da upišeš u Beogradu?
andrijana | 26/08/2008, 20:54
studiram engleski jezik, a u Beogradu planiram da upisem Italijanski... Velika mi je zelja da dodjem u Beograd i nadam se da ce mi roditelji omoguciti da dodjem i upisem jos jedan fakultet. Inace, ja sam svestrana, sve me zanima i tesko mi je bilo da odlucim sta cu studirati, ali strani jezici su moja najveca ljubav! Kada budem dolazila u Krusevac ponovo ili u Beograd mozda uskoro, vidimo se sigurno! A i ako ti ili Sanjarenja dolazite do NIsa, javite mi se, i ja cu vas odvesti na sladoled! :)))
sanjarenja56 | 26/08/2008, 21:03
Ivane, ne čudi me da ti je baš patos preneo ljubav prema filozofiji. Nateraće on na ovom blogu da zavole filozofiju i oni koji je nikada nisu podnosili! Haug!
Andrijana, kad dođeš u Beograd, upoznaću te sa mojom snajkicom koja je diplomirala italijanski, pa je pitaj sve što te zanima.
andrijana | 26/08/2008, 21:07
Sanjarenja, hvala! Nadam se da cu uskoro u Beograd da dodjem! Nisi mi objasnila nesto sto sam te malopre pitala, pise malo iznad...
sanjarenja56 | 26/08/2008, 21:09
Andrijana, rođena sam Makaranka i živela sam tamo do studija, a onda studirala u Rijeci pa u Beogradu i u Beogradu sam 36 godina. Dovoljno detaljan odgovor? Životnog iskustva imam za izvoz.
andrijana | 26/08/2008, 21:10
Sanjarenja, ok, nego nisam znala sta znaci ta rec, pa sam te zato pitala... Nisam htela nista vise...
sanjarenja56 | 26/08/2008, 21:19
Rođena u najlepšem malom gradu na Jadranu, u Makarskoj...idi na moj post Makarska, pa ćeš videti...
andrijana | 26/08/2008, 21:22
Vazi idem na tvoj post da vidim!
k | 28/12/2008, 19:58
Hellooooo..Ljudi treba da komentarisete Anaksagoru!!!!!!!!!
E ne ko je i koliki filozof..
Da, Anaksagora zaista prvi uvodi um u svoju filozofiju, a samu filozofiju prvi put dovodi u Atinu, koja je tad bila jedna primitivna varošica. Međutim, treba napomenuti da njegov um nije um u našem smislu reči, niti je to neka "viša i uzvišenija stvar" niti je (nous) u smislu duha.
Um ovde ima cisto mehanicku funkciju, da od semena tvori stvarnost, ali na cisto mehnickim principima. Anaksagora je Sokratu, dok je on bio mlad, bio veliki i jedini uzor, ali sve dok Sokrat nije saznao sta je u stvari taj duh.
Ni u ovoj filozofiji nemamo neku razvijenu svest o podeli psihickog i fizickog.
To dolazi tek kasnije
UPOZORENJE:
Ovaj blog sadrži ekstremno interesantne i duboko intelektualne tekstove na temu filozofije koji mogu ozbiljno uposliti moždane vijuge i naterati na ozbiljno razmišljanje. Svaki tekst je detaljno promišljen i pažljivo napisan od strane profesionalnih autora, studenata Filozofskog fakulteta u Beogradu. Zato se mole svi čitaoci da ozbiljno pristupe svakom tekstu, da ga pažljivo ga pročitaju, razmišljaju o njemu i eventualno ostave komentar.
Autori: Katarina Anđelković, Petar Gordić, Marko Tešić, Ivan Petrović
P.S. Zbog nedavnih problema koji su se javili zbog kopiranja i krađa seminarskih radova koje smo ovde objavili, ubuduće će kopija svakog seminarskog koji je ovde objavljen biti predata profesoru iz predmeta za koji je seminarski bio namenjen da ne bi došlo do budućih zloupotreba.
« | Avgust 2008 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Re: Anaksagora (500.-428. god.p.n.e)
sanjarenja56 | 26/08/2008, 16:51
Uvek sam se divila starim mudracima, koliko su oni imali manje elemenata za ovakva razmišljanja, a razmišljali su kreativnije nego danas većina filozofa (dobro,de, izuzima se patos!)