Blog grupe filozofa
markot | 10 Avgust, 2011 15:31
markot | 10/08/2011, 17:53
Slažem se da decu treba učiti od čega će da žive, ali neko mora da se bavi i dobokoumnim glupostima. Da nije bilo dubokoumnih gluposti ne bi bilo ni sa jedne strane ni raketnih pogona, pa ne bismo nikada napustili površinu Zemlje. A sa druge strane, ne bi bilo onih stvari bez kojih dans ne bismo verovatno mogli da živimo, dakle koje se tiču svakodnevnog života, i koje se konkretno tiču onoga od čega ćemo da živimo.
Petar | 12/08/2011, 00:15
Најпре о коментару и одговору. Некако ми боду очи. Није да те браним, немаш се ни потребе бранити а немаш ни од кога, могао си лагано и да не одговориш на коментар. Лепо си написао "Једна занимљивост", и заиста јесте занимљиво и повезано је са Зеноновим парадоксом. Не знам какву је занимљивост очекивао посетилац, али...сулудо је и коментарисати овај коментар, ти си пристојно и "како доликује" одговорио и тако и треба, ја сам се изнервирао, па ћу ти мој одговор рећи усмено.
Једна ствар о бесконачности. Кажеш "тешко можемо да замислимо бесконачност одједном", мислећи да није у питању сукцесивна него симултана (истовремена) подела на бесконачно делова. Овде се може уошити веза са Зеноновим парадоксом, коју си ти навео. Нисам сад сигуран ко је извор, мислим да је Аристотел, али ми смо то спомињали као Леукипов одговор Зенону. Ту се прави ова разлика између две врсте дељења (има о томе у Каћином тексту о Атомистима). Тај појам замишљања може бити споран, тешко се уклапа у причу са дељењем. Зашто би сукцесивна дељивост била замислива (а тиме и интуитивна, иако је и та веза спорна) а симултана не? Мени је тешко да замислим и ову прву. Ако сукцесивно поделиш једну дужину на бесконачно делова и све то можеш да замислиш, не би требало да буде проблем да замислиш како сада ту дужину "по сукцесивној подели" симултано поделиш и добијеш потпуно исту поделу. Али, где је крај сукцесивној подели? Сукцесивно можеш да делиш, да ли и да поделиш? Или што би рекао Кант бесконачан временски низ не може протећи...ти си употребио синтагму "замислимо бесконачност". А и у једном и у другом случају бесконачности замишљамо процес дељења са различитим трајањем...ето, то ми паде на памет.
markot | 12/08/2011, 00:53
Da slažem se. Ja sam pre mislio na proces koji se odvija, a ne na zamišljanje beskonačnosti. Možda sam se nezgodno izrazio, ali ono na šta sam mislio je proces, a ne zamislivost bilo sukcesivne bilo simultane beskonačnosti.
ivanpetrovic | 08/09/2011, 17:39
Odlican tekst. Oduvek mi je bilo kontraintuitivno da 0,9999... bude jednako sa 1. Dokaz koji si izneo mi je razjasnio neke stvari. Pozdrav.
markot | 10/09/2011, 13:33
Drago mi je da ti je tekst bio od pomoci.
Marija | 12/09/2011, 16:08
Evo jedan djak da se javi.
Sa komentarom dotičnog gore koji spominje da je ovo za zaludjivanje djaka od strane profesora apsolutno se ne slažem. Ja bih bila presrećna kada bih imala nekog profesora koji iznosi ovakve dokaze ili generalno priča o paradoksima.
Kao da nam svima nije dosta ovog sistema obrazovanja koji smara koliko vidim ne samo decu nego i profesore.
Samo se vrti la la la la i samo se uči la la la la napamet. Ne može mene tamo neko da nauči kako da živim, kao što ne može ni visoka stručna sprema. Život ne može da se nauči tako što ćeš mi dati par saveta jer bi onda moj život postao život koji žive drugi ljudi
na način koji oni smatraju ispravnim, a ne moj život.
Ko smatra ovakve stvari nepotrebnim u svakodnevnom životu, ne želim ni da zamišljam na šta mu se sveo svakodnevni život.
Jedno prosvetiteljstvo bi svima dobro došlo ovih dana.
I stvarno je zanimljivost i prosto sam se pošteno oraspoložila čitajući ovaj tekst.
Pozdrav
Zeljko | 18/05/2012, 00:21
Do istog zakljucka sam i sam dosao pre vise godina sledecim rezonovanjem:
1/3 = 0,3333333...
3 * 0,33333... = 0,99999...
3 * 1/3 = 1
Znaci da je
0,9999... = 1
bio sam zacudjen da je matematika tako "neprecizna" i pitao sam jednog profesora matematike da li je to zaista tako.
On mi je odgovorio da je tacno da je 0,999.. = 1 ali da se tu ne radi ni o kakvoj nepreciznosti matematike, vec o mom neznanju matematike. Preporucio mi je da citam Dedekinda.
Meni je u svakom slucaju to bilo inetersantno.
sascha ein | 07/08/2015, 01:24
Ovaj matematički postupak, kao i kod Zenona, je nekorektno izveden iz sljedećih razloga: na jednom dijelu puta broj, u ovom slučaju 0,999999..., smatramo beskonačnim, a zatim s istim brojem operišemo i to već na prvom koraku kao da je on konačan. Dokazi na kraju matematičkih operacija iz istih razloga su nevaljali kao i kod Zenona, iako izgledaju tačni, ali su neistiniti jer ako nešto držimo beskonačnim onda se toga treba držati do kraja pa tako i u množenju i u drugim operacijama. Problem je na prvom mjestu u onom ,,konačno puta Beskonačno“, a da to izvodimo kao da se radi o dva konačna broja i to još bez imalo problema uradimo da ni ne trepnemo okom.
Kod Ahila i kornjače je odstojanje na stazi konačna veličina, a da se pri dijeljenju pribjegava beskonačnim odsječcima. Eto, to je nekorektno i to nas zbunjuje: Kvadrat smo pretvorili u krug, riješili smo baš olako ,,nerješivi“ pitagorejski problem: 4a smo prebacili u 2rπ, tj. konačno prebacili u beskonačno. Ali to je Misterija, i ona se NE rješava dokazima navedenim u ovom postu, ne na taj način ili čak nikako matematski. U svakom slučaju vrijedi o ovom raspravljati, kako da ne. I Hvala.
sascha ein
www.filosofski.blogspot.com
UPOZORENJE:
Ovaj blog sadrži ekstremno interesantne i duboko intelektualne tekstove na temu filozofije koji mogu ozbiljno uposliti moždane vijuge i naterati na ozbiljno razmišljanje. Svaki tekst je detaljno promišljen i pažljivo napisan od strane profesionalnih autora, studenata Filozofskog fakulteta u Beogradu. Zato se mole svi čitaoci da ozbiljno pristupe svakom tekstu, da ga pažljivo ga pročitaju, razmišljaju o njemu i eventualno ostave komentar.
Autori: Katarina Anđelković, Petar Gordić, Marko Tešić, Ivan Petrović
P.S. Zbog nedavnih problema koji su se javili zbog kopiranja i krađa seminarskih radova koje smo ovde objavili, ubuduće će kopija svakog seminarskog koji je ovde objavljen biti predata profesoru iz predmeta za koji je seminarski bio namenjen da ne bi došlo do budućih zloupotreba.
« | Avgust 2011 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
?
Visoka strucna sprema | 10/08/2011, 16:35
Ovo je takva smaračina i apsolutno NEPOTREBNO U SVAKODNEVNOM ŽIVOTU. Ovo je za zaludjivanje djaka od strane dokonih profesora. Treba uciti decu od cega ce da zive, a ne kojekakve dubokoumne gluposti, da izvinete.