Ave Philosophy! Morituri te salutant!

Blog grupe filozofa

Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06 Avgust, 2008 17:12

Šta je to ljubav? Ovo pitanje je usko povezano sa samim pitanjem postojanja čoveka. Očigledno je da nas, ljude, pored razuma odlikuju osećanja, emocije i upravo je to ono što nas razlikuje od životinja. Emocije, a pogotovo ljubav, je mnogim ljudima velika inspiracija i vodilja u životu. Mnogim piscima i umetnicima je upravo ljubav glavni motiv. Većina religija propagira ljubav i zasniva se na njoj. Naučnici godinama pokušavaju da utvrde odkle potiče ljubav i na koji način utiče na naš um i telo.  Ne može se poreći da ona ima veliki uticaj na bilo čiji život. Verujem da ste i vi to ključno - šta je ljubav? - pitanje postavili sami sebi barem jednom u životu.

Mnogi filozofi su se isto to zapitali i pokušali da daju odgovor. Platon je u svom dijalogu "Gozba" napisao (verovatno najbolje i najopširnije) da je ljubav težnja ka lepoti i da se rađa u lepoti. Zatim je pokušao da odredi koliko ima stepena (vrsta) ljubavi i na koji način se razvijaju i prelaze jadan iz drugog. Na osnovu predhodno navedene definicije, on prvo povezuje ljubav sa lepim telom što u duši izaziva lepe misli. Drugi stepen nastupa kada duša shvati međusobnu srodnost svih lepih tela i počne da se divi telesnoj lepoti uopšte, pri čemu i duša sama postaje sposobna da takvu lepotu iz sebe rađa. Takvo rađanje lepote iz duše je zapravo stvaranje umetničkih dela. Treći stepen je kada se pored nečije telesne lepote, u čoveku spozna i lepa duša. Iz takve ljubavi se rađaju velika prijateljstva (ova vrsta ljubavi je poznata kao platonska ljubav). Nadalje se, pomoću predhodnog stupnja, otkrivaju lepa dela i duša svesna takvih dela žudi za tim da ih i sama stvara. Peti stepen saznanja ljubavi je vezan za lepo u naukama, a duša žudeći za takvom lepotom u sebi rađa spoznaju i razumevanje svih predhodnih stupnjeva. I konačno šesti i najviši stepen na usponu ljubavi otkriva se filo-sofia (u bukvalnom smislu reči), kao ljubav prema mudrosti, a duša koja je potpuno obuzeta ovom ljubavi rađa, u lepoti najdubljeg razumevanja, u sebi uvid u vrhunsko dobro i lepo, u ono što je lepo po sebi, a ne po nečem drugom.

I u kineskoj filozofiji ima puno tumačenja ljubavi ali je na mene poseban utisak ostavila izrka: Ljubav je borba. Meni je ova rečenica zvučala prilično paradoksalno i zato me je navela na razmišljanje.  Posle duže analize sam došao do zaključka da se ovom rečenicom ističe činjenica da se čovek upravo zbog ljubavi bori i trudi u životu, bilo da je to ljubav prema sebi, krofnama, ocu, ženi kou voli, novcu, fudbalu, drugarima ili bilo čemu drugom!

Sada bih trebao, pošto sam obradio viđenja ljubavi u evropskoj i kineskoj filozofiji, da istaknem tehnički deo ljubavi tj. da napišem u kom se delu mozga javlja i koji su hemijski procesi  koji se dešavaju u telu. To na mom blogu nećete pročitati jer smatram da je taj tehnički deo ljubavi nepotreban ali možete pročitati na wikipediji (tu ćete naći i nešto više na temu ljubavi). Nepotrebno je i glupo analizirati ljubav na takav jedan način jer je ljubav očigledno nešto više od hemijskog procesa u našem telu i mislim da se u ovome svi slažemo.

Ovim tekstom sam samo zagrebao temu ljubavi. Postoji još million tumačenja te zagonetne emocije. Bila ta tumačenja tačna ili ne, ljubav će se i dalje javljati u nama i terati nas da činimo razne gluposti, da grešimo i uspevamo u životu. Teraće nas da je proklinjemo ili da je dižemo u nebesa. I na kraju ćemo se uvek zapitati: "Šta je to ljubav?".

Komentari

Re: Filozofija ljubavi

sanjarenja56 | 06/08/2008, 17:33

Ivane, ovo si sjajno obradio. Da, uvek ćemo se pitati šta je ljubav, a nećemo moći bez nje.

Re: Filozofija ljubavi

domacica | 06/08/2008, 17:43

izuzetno lepo objašnjenje za emociju koju svaki dan doživljavamo na drugi način, koju uzdižemo u nebesa, gazimo, krijemo, delimo, primamo...
izgleda da je i filosofija ostala nedorečena.
ali skoro sam sigurna da se može parafrazirati narodna izreka-kol'ko ljudi, tol'ko pogleda i objašnjenja ljubavi.
Prijatno!

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06/08/2008, 18:28

Hvala puno na vašim komentarima.

Re: Filozofija ljubavi

iluzija | 06/08/2008, 18:34

Da ne osecas ljubav prema filozofiji i mi ne bi citali tvoje clanke... :)

Re: Filozofija ljubavi

Pinokio | 06/08/2008, 18:38

Iznenadio si me malo danasnjim postom, jer sam ocekivala da nastavis sa temama koje si poceo. Medjutim, recimo da se tema ljubavi uklapa i u presokratovce i u savremenu filosofiju, pa moze da ide i ovako.
I na kraju, ja ti nisam dovoljno pametna da kazem sta je ljubav.

Re: Filozofija ljubavi

vastag | 06/08/2008, 18:39

Ljubav je ljubav...dok ne probaš...ne znaš šta je. :))
Lepo si obradio i ovu temu.
Pozdrav !

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06/08/2008, 19:09

@iluzija: U pravu si!

@Pinokio: Pišem ja sve i svašta... :) Teško mi je da poverujem da se ne razumeš u ljubav.

@vastag: Hvala na komentaru!

Re: Filozofija ljubavi

andrijana | 06/08/2008, 19:19

@Ivane, ovo je prelepo sto si napisao! Bas se pitam ovih dana sta je ljubav, i delimicno si mi objasnio, mada smatram da ljubav i nema neko logicno i pravo objasnjenje, jer zato se i zove ljubav, zar ne? Ali lepo je uzivati u njoj svakodnevno, samo treba naci osobu s kojom cemo je deliti...
PS. U srednjoj skoli sam naucila da se ljubav deli na 1.prijateljsku, 2. romanticnu i 3. roditeljsku, i ja sam za tu podelu! Naravno prijateljska ljubav moze preci u romanticnu i takve veze su dugotrajne i ostvarive... Samo je pitanje vremena i emocija... mada, ljubav je ljubav i objasnjenje joj ne treba ma koliko ga mi trazili!

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06/08/2008, 19:24

@andrijana hvala na komentaru. Drago mi je da ti se svi]a. Nije ti loša ta podela. :)

Re: Filozofija ljubavi

andrijana | 06/08/2008, 19:28

@Inace, volis da se bavis filozofijom o svim temama, zar ne?

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06/08/2008, 19:34

@Da volim. Kao što sam ranije napisao, filozofija nema konkretnu temu, tako da se bavim svim stvarima koje mi padnu na pamet.

Re: Filozofija ljubavi

Pinokio | 06/08/2008, 19:49

Ivane, nisam ja kazala da se ne razumem u ljubav. Ja sam samo kazala da nisam dovoljno pametna da bih je definisala! :)

Re: Filozofija ljubavi

andrijana | 06/08/2008, 19:50

@I ja volim filozofiju, zato te i pitam. To je prelepa nauka...

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 06/08/2008, 21:14

@Pinokio izvini za pogrešno tumačenje. Nadam se da se ne ljutiš. :)

@andrijana: Znam. Zato je i studiram.

Re: Filozofija ljubavi

Pavlina | 26/10/2008, 20:21

Nisam jos procitala ovaj deo o ljubavi, nemam trenutno vremena, treba sutra da odgovaram iz Filozofije, ali prvom prilikom ću pročitati! Sigurna sam da će mi biti jako interesantno... Chtela sam samo nesto da ti napisem... Pre sam Filozofiju doživljavala kao teško shvatljivu, dosadnu t.j. nimalo zanimljivu itd. Mogu ti reći da sam promenila mišljenje zahvaljujući tebi. Hvala ti... Verovatno ću te još bombardovati mojim komentarima, do tada... PoZz :)

...

k | 24/12/2008, 23:06

da li je sad shvatas drugacije?
mnogo je vise od ovoga sto si rekao, zar ne?
vt

Re: Filozofija ljubavi

ivanpetrovic | 24/12/2008, 23:51

Draga moja K!
Sada ljubav zaista shvatam drugačije. Tek sad vidim koliko sam promenio mišljenje za ovih 5 meseci. Izgleda da moje mišljenje evoluira... Nemam kad da iznesem i napišem moje novo viđenje. Možda jednog dana...

Re: Filozofija ljubavi

filip | 02/01/2009, 02:29

svaka cast, ovako kada naletim na jedan dobar post pre spavanja nekako se osetim mocno kad ga procitam i razmislim o tome... U svakom slucaju, pisi sto vise imas smisla care.

Re: Filozofija ljubavi

kiki | 26/02/2009, 12:01

u pravu si, ali mislim da je ljubav, zapravo, tema o kojoj mi obicni smrtnici ne zasluzujemo pisati.

zveki

Zvezdan | 30/11/2009, 14:12

ljubav?? svi su se odu vek pitali sta je to. Tvoja definicija je dobra ,ali je pritom i prilicno suva....a jos se i nebi slozio s tobom da fizioloski procesi u organizmu nemaju ikakvog znacaja na to osecanje. Dali kastrirani muskarci vbole ????
Ja mislim da manje vremena treba da razmisljamo o tome sta je ljubav,jel pitanje kao pitanje moze da ima vise odgovora ,zavisno od ugla iz kog se posmatra . Svi mi vidimo ljubav kroz svoje oci:-)
Milim da je bitnije kako ona utice na nas!! Ljubav je kao dobar auto ,ali moramo da naucimo da vozimo tu ludu stvar da bi znali i stvarno da uzivamo.......
lepe su definicije ali ja bi volo da mi neko kaze dali je tu ludu stvar u opste moguce kontrolisati ,taj osecaj koji nas nocu drzi budni,koji nas pokrece,cini srecnim a u drugu ruku osecaj koji nas gura najvecu tugu i ocaj....

Podseti me što to beše Ljubav!

Vesna Lukic | 08/02/2011, 12:48

Da, ljubav nam danas nedostaje, jer su se ljudi previše posvetili "ljubavi" prema novcu, lepoti u površnom smislu, jelu, uspehu, itd. A to nije ljubav. I životinje imaju osećanja, emocije i inteligenciju, ali nemaju svest, duh, bivaju ali ne egzistiraju. Reč egzistencija znači mogućnost izlaženja iz sebe i sagledavanje sebe, kao i drugih ljudi u interakciji odnosa čiju okosnicu predstavlja ljubav. Tako da samo čovek egzistira. Iako je ljubav osnov svega, zapravo sam život, čovek ju je danas zanemario, čak je se odrekao u sopstvenoj otuđenosti i posvetio novcu koji mu daje kvazi moć, kvazi jer je moć samo u nama a ne u novcu, uspehu, statusu, vladanju. A tamo gde postoji moć kao vladanje, odnosno, gospodarenje i dominacija tu nema ljubavi. To je onda već stvar neosvešćene, znači samoj sebi tuđe osobe, koja, kao takva, pati od raznoraznih inhibicija i sujete a koje rađaju potrebu za takvom moći kroz novac, položaj, itd. Ljubav je u poštovanju sebe kao samoosvešćenog,samom sebi sebe bliskog,u poštovanju drugog kao drugačijeg od sebe, u poštovanju i lepoti individualnosti koja podrazumeva samoosvešćivanje sebe u svojoj jedinstvenosti i posebnosti, u trudu da se razume drugi i doprinese rastu tog drugog a ne u sputavanju i ograničavanju drugog, što je danas prisutno na svim nivoima ljudskog sveta koji je sve manje ljudki pa, stoga, i sve više otuđen od ljubavi. Napokon čovek koji ne poznaje sebe kao čoveka po svim onim osobinama koje čoveka čine čovekom i ne poznaje ljubav. Takav čovek misli da je zaljubljenost, a koja se temelji na nagonima, ustvari ljubav, ali zaljubljenost ne može biti ljubav jer je na nivou pukog gotovo životinjskog nagona i površnog dopadanja. I zato je Platon govorio o razvijanju, tj, nastajanju ljubavi kroz razne faze, erosa kao fizičkog privlačenja, filosa kao prijateljovanja i agapea kao duhovne ljubavi. No, agape ne poništava ni filos ni eros već ih podrazumeva. A lepota se rađa u ljubavi, kaže Platon, ne obrnuto, jer kada nekog volimo onda nam je taj neko i lep. Lepota je relativan pojam, a ljubav apsolutna, oduvek i zauvek u nama i oko nas. Samo je treba prepoznati u sebi kroz proces samorazumevanja sebe i drugih.
S poštovanjem i ljubavlju, Vesna Lukić

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Powered by blog.rs