Ave Philosophy! Morituri te salutant!

Blog grupe filozofa

Milećani - prvi filozofi

ivanpetrovic | 05 Avgust, 2008 15:06

Tales (640.-550. god. p.n.e.)

Tales se pored bavljenja filozofijom bavio još i matematikom kao i astronomijom. Poznat je po Talesovoj teoremi u geometriji kao i po tome što je izračunao visinu piramide na osnovu dužine njene senke. Predvideo je pomračenje sunca i bavio se izučavanjem sazvežđa. Tales zauzima jako bitno mesto i u filozofiji jer prvi postavlja pitanje osnovnog principa svih stvari. Pokušao je da prvi da odgovor na pitanje koji je izvor, početak svih stvari. On je prvi pokušao da u razlici svih stvari vidi njihovo jedinstvo. Osnovni princip svega što postoji Tales je video u vodi. Zaključio je da sve nastaje isparavanjem ili zamrzavanjem vode. Do tog zaključka je došao jer je primetio da je voda hrana svih bića. Tales, kao ni kao većina presokratovaca, nije pravio razliku između načela svih stvari i elemenata. Četiri elemenata (voda, vatra, zemlja, vazduh) su bila čest osnov većine presokratovaca u njihovoj filozofiji. Inspiraciju za to su izvlačili iz svojih mitova. Zato je Tales između ostalog i prvi materijalista. Više o Talesu možete pročitati na wikipediji.



Anaksimandar (610.-547. god. p.n.e.)

Za razliku od Talesa, Anaksimandar je imao više apstraktno mišljenje o načelu svih stvari. Prema Anaksimandru osnovni princip svega što postoji je apejron. Apejron je vrsta večne, nestvorene, nepromenljive, beskrajne materije koja u svom stalnom kretanju obuhvata sve svetove. Iz apejrona se pomoću neprestanog vrtložnog kretanja izdvajaju suprotnosti koje uzrokuju nastajanje pojedinačnih stvari. Pojedinačne stvari su konačne i određene i kao takve se naknadno vraćaju u svoje beskonačno počelo - apejron. Vraćanje u apejron je po Anaksimandru pravednost, dok je izdvajanje iz apejrona nepravednost. To smenjivanje pravde i nepravde predstavlja večan i neizbežan ciklus stvaranja i uništavanja našeg, kao i svih drugih, bezbrojnih svetova. Više o Anaksimandru na wikipediji.



Anaksimen (585.-528. god. p.n.e.)

Anaksimen je više bio naklonjen Talesu nego Anaksimandru kada je u pitanju arhe (koren, osnova svih stvari). Prema Anaksimenu osnovni princip svih stvari je vazduh - bezgranična materija koja u svom večnom kretanju naizmenično prolazi kroz stadijume zgrušnjavanja i razređivanja. Vazduh je beskonačan u kvantitativnom ali ne i u kvalitativnom smislu. Vazduh je, prema Anaksimenu, količinski neodređen ali se uvek pojavljuje kao neki konkretan kvalitet. Naime vazduh je nevidljiv kada je jednako raspoređen, a kada se njegovi atributi zgrušavaju i razređuju čine ga vidljivim, tj. kvalitativno određenim. Više o Anaksimenu i na wikipediji.

Link za Heraklita

Komentari

Re: Milećani - prvi filozofi

sanjarenja56 | 05/08/2008, 18:24

Najbliži mi je Tales. Nameravaš li dotaći i Sokrata?

Re: Milećani - prvi filozofi

ivanpetrovic | 05/08/2008, 18:27

Naravno. Idem redom. Za sada obrđujem presokratovce.

Re: Milećani - prvi filozofi

sanjarenja56 | 05/08/2008, 18:30

Odlično. Da se malo podsetim gimnazijskog gradiva koje mi je baš ležalo.

Re: Milećani - prvi filozofi

Pinokio | 05/08/2008, 23:14

Ja cu samo dodati da je Anaksimandar prvi ucenik Talesov, da je prvi dao i nacrtao kartu Zemlje kao i globus i uveo suncani casovnik. Prvi se bavio naucnom kosmologijom.
Eto, malo sam se podsecala, ne zameri... :)

Re: Milećani - prvi filozofi

ivanpetrovic | 05/08/2008, 23:28

Ne zameram nikako. Ja to i očekujem od čitatelja - da se zainteresuju.

Re: Milećani - prvi filozofi

Pavlina | 26/10/2008, 20:05

Svidja mi se kako si ih opisao a i genijalno je to sto si stavio na kraju mogućnost da se detaljnije o njima pročita na wikipediji... Svaka ti čast-stvarno.

Re: Milećani - prvi filozofi

Pavlina | 26/10/2008, 20:08

Jedno sto mi jos uvek nije sasvim jasan onaj Apejron... Ne razumem kako je to Anaksimandar zamislio... Ali ukapiraću... Valjda...

Apejron

mentalna_shtaka | 12/01/2009, 01:51

Mislim da se apejron najbolje shvati kad se zadre malo u dijalekticki materijalizam, naime, po tom stanovistu, materija je jedno, u stalnom kretanju, ali mi to ne mozemo da spoznamo direktno nasim culima, ali mozemo da proucavamo njene pojedinacne delove koji su zapravo manifestacije te materije nasim culima. Sto se tice prevde i nepravde u slucaju apejrona, mislim da je Pitagora to lepse formulisao, nase telo je kavez u koji dusa padne kad se izdvoji od jednog, ona u telu odlezi svoju kaznu i posle smrti se vraca u jedno, ovo zapravo nije bolje formulacije nego tek neka vrsta analogije za bolje razumevanje.

 
Powered by blog.rs