Blog grupe filozofa
ivanpetrovic | 27 Avgust, 2008 15:12
Kao mladi filozof imam potrebu da svakodnevno stičem nova znanja, da čujem mišljenja drugih ljudi i da budem u toku dešavanja. S obzirom da se sa jedinim pravim filozofom viđam samo jednom u mesec dana i što retko kad diskutujem sa drugovima i drugaricama na temu filozofije, morao sam da nađem neki drugi izvor informacija i dijaloga. Na prvom mestu je moj blog, gde imam svu slobodu pisanja i izražavanja svojih misli. Što se tiče diskusija i dijaloga, odlučio sam da na google-u potražim filozofske forume u nadi da ću naći zaista kvalitetne forume. Nadao sam se da ću naći dobre dijalektičke sukobe u kojima je glavno oružje reč i jak argument. Našao sam samo nekolicinu zaista kvalitetnih foruma koji obrađuju ozbiljne i istovremeno zanimljive teme. Posle dužeg prelistavanja i čitanja moj trud i uloženo vreme su se pokazali opravdanim.
Na prvo mesto bih postavio Filozofija - Forum.hr. Tu sam se zaista oduševio raznovrnošću obrađenih tema. Takođe mi se i svideo profesionalizam i ozbiljnost u većini tema.
Zatim sam pogledao i Filozofija - Forum Krstarice koji je takođe na zavidnom nivou. Tu isto ima gomila dobrih tema vrednih pažnje.
Onda sam naišao i na MyCitY :: Filozofija kao i na Filozofija - Forum Nove Tehnologije Bosna i Hercegovina. Ovi forumi nisu toliko kvalitetni kao predhodna dva ali ipak ima nešto da se probere.
Sve u svemu - prilično sam zadovoljan rezultatima pretrage. Predlažem i vama da odete na ponuđene forume - verujte mi ima za svakoga po nešto.
ivanpetrovic | 26 Avgust, 2008 16:40
Iako Anaksagora u svoju filozofiju ubacuje mišljenja svojih predhodnika, on unosi i dosta originalnosti u dotadašnju filozofiju. On prhvata od Parmenida mišljenje da je bitak jedan, da nema mnoštva, a sa druge strane podržava Empedokla u mišljenju da se sve menja, da prelazi iz jednog oblika u drugi. Za njega propadanje nije nikakav ne-bitak, već menjanje, međusobno mešanje i rastavljanje. Tu dolazi i do sličnosti sa Heraklitovim mišljenjem da su sve stvari u ravnoteži, da ne nastaju i ne nestaju, već se samo pretvaraju iz jednog oblika u drugi.
Pod svim stvarima Anaksagora podrazumeva takozvane homeomerije - beskrajne, nedeljive, nepromenljivim česticama svega. Kao glavni sastojci svega, homeomerije su istinske klice ili seme (grč. spermata), one se nalaze u beskrajnom mnoštvu kombinacija od kojih nastaju pojedinačne stvari. Između homeomerija nema praznog prostora i nema kraja njihovim stalnim deobama i mešanjima. Početak svega Anaksagora vidi kao beskrajnu mešavinu bezbrojnih klica podeljenih u isto tako beskonačne delove. Homeomerije su bile toliko izmešane da nije bilo moguće razaznati pojedinačne stvari. Sve je bilo pomešano sa svačim. Red i harmoniju među homeomerijama uveo je i obezbedio beskonačni um (grč. nous). Um je taj koji je uveo sve pojedinačne stvari i njihove kvalitete. Um postoji sam za sebe, apsolutno je čist, sveznajuć i svemoćan. Obrazovane stvari ipak zadržavaju određene atribute haotičnosti u kojima su se nalazile. U svakoj pojedinačnoj stvari postoje sve vrste homeomerija, a one koje preovlađuju daju određene kvalitete, atribute toj stvari.
Anaksagora je nesumnjivo prvi ubacio um u svoju filozofiju. Može se primetiti da je velika većina presokratovskih filozofa zasnivala svoje učenje na materijalizmu. Anaksagora uvodi novinu u svetu filozofije. Kasnije je jedino njemu (od svih presokratovaca) Aristotel pridao važnost, jer je naslutio jedno od četiri počela koje je on razvio u svojoj filozofiji. Više o Anaksagori na wikipediji.
Sledeći filozofi - Leukip i Demokrit
Predhodni filozof - Empedokle
ivanpetrovic | 25 Avgust, 2008 14:36
Empedokleova filozofija predstavlja fuziju mišljenja predhodnih filozofa. Od Milećana prihvata ideju o počelu svih stvari. On koren svih stvari vidi u četiri osnovna elementa (voda, vatra, zemlja, vazduh). Četiri elementa se međusobno sjedinjavaju u Jedno, da bi se zatim rastavili. Sile koje vrše sastavljanje i rastavljanje, Empedokle vidi kao sile ljubavi i mržnje (može se primetiti sličost sa Anaksimandrovom pravdom i nepravdom). Sile ljubavi i mržnje se ne mogu čulno osetiti, što ne znači da one ne postoje. Ljudski svet se nalazi na sredini, između stadijuma vladavine ljubavi i mržnje. Empedokle preuzima od Parmenida mišljenje da bivstvovanje ne propada, da je večno, dok, sa druge strane prihvata Heraklitovo tvrđenje o postoljanju promene i kretanja, odnosno mišljenje o cikličnosti svega.
Empedokle na prvi pogled ne donosi ništa novo i originalno u svetu filozofije. Ipak, miks filozofskih mišljenja je upravo ono što unapređuje filozofiju. Hegel je to primetio i izneo u svojoj "Istoriji filozofije". Hegel je, naime, filozofski pravac postavio kao tezu. Negacija tog pravca je antiteza (dobija se drugi pravac) i na kraju kao negaciju negacije imamo treći filozofski pravac koji je predstavljen kao sinteza predhodna dva. Kroz predhodno navedeni proces se jasno vidi samorazvitak svesti kroz istoriju i Empedokle predstavlja očigledan primer te teorije. Više o Empedoklu na wikipediji.
Sledeći filozof - Anaksagora
Predhodni filozof - Zenon
UPOZORENJE:
Ovaj blog sadrži ekstremno interesantne i duboko intelektualne tekstove na temu filozofije koji mogu ozbiljno uposliti moždane vijuge i naterati na ozbiljno razmišljanje. Svaki tekst je detaljno promišljen i pažljivo napisan od strane profesionalnih autora, studenata Filozofskog fakulteta u Beogradu. Zato se mole svi čitaoci da ozbiljno pristupe svakom tekstu, da ga pažljivo ga pročitaju, razmišljaju o njemu i eventualno ostave komentar.
Autori: Katarina Anđelković, Petar Gordić, Marko Tešić, Ivan Petrović
P.S. Zbog nedavnih problema koji su se javili zbog kopiranja i krađa seminarskih radova koje smo ovde objavili, ubuduće će kopija svakog seminarskog koji je ovde objavljen biti predata profesoru iz predmeta za koji je seminarski bio namenjen da ne bi došlo do budućih zloupotreba.
« | Maj 2025 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |